Vedtægter
Vedtægter for Hinnerup Handel
§ 1
Stk. 1
Foreningens navn er Hinnerup Handel.
Stk. 2
Foreningens formål er at varetage de forretningsdrivendes interesser i den tidligere Hinnerup Kommune.
§ 2
For at opnå medlemskab af foreningen kræves følgende betingelser opfyldt:
Stk. 1
Medlemmet skal være forretningsdrivende og have interesse for handelslivet i Hinnerup by eller Favrskov Kommune.
Stk. 2
Medlemskab gives til virksomhedens indehaver(e) eller dens ansvarlige leder.
§ 3
Optagelse finder sted ved skriftlig henvendelse til foreningen, hvorefter bestyrelsen afgør, om den pågældende kan optages.
Hvis bestyrelsen mener at måtte afslå anmodningen om optagelse, skal denne seneste 2 måneder efter begæringens modtagelse skriftligt meddele ansøgeren dette.
§ 4
Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen. Refusion af kontingent finder ikke sted.
§ 5
Kontingent fastsættes hvert år på generalforsamlingen og opkræves forud hvert år i august.
Såfremt et medlem ikke betaler sit kontingent, kan det slettes som medlem, hvis vedkommende ikke senest 1 måned efter rykker har bragt forholdet i orden.
§ 6
Handler et medlem i modstrid med foreningens love eller interesser, kan det udelukkes af bestyrelsen indtil førstkommende ordinære generalforsamling, der da tager stilling til eventuel endelig konklusion. Det udelukkede medlem har adgang til denne generelforsamling.
Hvis et medlem ekskluderes af anden grund end kontingentrestance, kan det ikke optages, medmindre en generalforsamling vedtager dette med kvalificeret flertal.
§ 7
Foreningens bestyrelse består af minimum 4 medlemmer valgt af generalforsamlingen. Ved eventuel stemmelighed har formanden to stemmer.
Bestyrelsen vælger for 2 år ad gangen og konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær.
Hvert år fratræder 2 bestyrelsesmedlemmer efter tur og hvert andet år fratræder 3 bestyrelsesmedlemmer.
For 2 år ad gangen vælger 2 bestyrelsessuppleanter, som afgår skiftevis sammen med bestyrelsen.
Hvis suppleanten indtræder i bestyrelsen følger vedkommendes valgperiode det medlem, der blev afløst.
Bestyrelsesmøde afholdes, når formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer ønsker det. Beslutning kan tages, når mindst 3 medlemmer er mødt. Afstemning sker ved simpelt flertal – dog har formanden 2 stemmer ved stemmelighed.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af særlige hverv.
Bestyrelsen skal føre en medlemsliste samt en forhandlingsprotokol.
§ 7 a
Formanden eller kassereren er tegningsberettigede hver for sig i forhold til foreningens daglige drift. Større dispositioner, fx låneoptagelser mv, kræver en ekstraordinær generalforsamling og beslutninger følger § 12.
§ 8
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Den afholdes hvert år inden udgangen af februar måned.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til bestyrelsen senest 1. februar.
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 8 dages varsel ved særskilt indkaldelse til medlemmerne.
Ordinær generalforsamling afholdes efter følgende dagsorden:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Regnskabsaflæggelse
- Indkomne forslag
- Fastsættelse af kontingent
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
- Valg af revisor og suppleant
- Eventuelt
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det fornødent, eller når begæring herom skriftligt indsendes til bestyrelsen af mindst 1/3 af foreningens aktive medlemmer med angivelse af dagsorden.
I så fald er bestyrelsen pligtig til at indkalde til ekstraordinær generalforsamling inden 14 dage, efter samme retningslinjer som for ordinær generalforsamling.
§ 9
Ved vedtægtsændringer er generalforsamlingen beslutningsdygtig, når mindst 1/3 af samtlige stemmeberettigede medlemmer er mødt.
Vedtægtsændringer kan kun vedtages med kvalificeret flertal, hvorved forstås 2/3 af de tilstedeværende stemmeberettigede medlemmer.
Såfremt det nævnte antal medlemmer ikke er mødt, afholdes ekstraordinær generalforsamling tidligst 14 dage og senest 1 måned efter ordinær generalforsamling. På den ekstraordinær generalforsamling kan vedtægtsændringerne vedtages med kvalificeret flertal, uanset antal af fremmødte.
Forslag til vedtægtsændringer skal meddeles sammen med indkaldelse til ordinær generalforsamling.
§ 10
Foreningens regnskabsår er 1.2 – 31.1
§ 11
Foreningens ophævelse kan finde sted, såfremt 2 på hinanden generalforsamlinger, afbrudt af mindst 1 måned og højest 2 måneder, vedtager dette.
§ 12
Alle afstemninger foregår skriftligt ved simpelt flertal, såfremt andet ikke er bestemt. Der kan kun afgives 1 stemme pr. virksomhed. Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt, dog således at hver person kun har en fuldmagt.
§ 13
Nærværende vedtægter vedtaget på generalforsamlingen den 23.2.2022.
Formand: Christian Montez
Kasserer: Jan Labich
Medlem: Lene Søstrøm
Medlem: Jacob Ring